Adéu a la MAT

ADÉU A LA MAT

El Govern enterra definitivament la MAT de Riudarenes amb un traçat alternatiu 

Asseguren que la infraestructura permetrà reforçar la garantia i la qualitat del subministrament elèctric a les tres demandes principals: sud de la Costa Brava i al nord del Maresme, incrementar l’alimentació al corredor ferroviari d’alta velocitat i atendre nova demanda a la zona, com la de la nova dessalinitzadora de la Tordera 

• El projecte redueix l’afectació de línia de 400 kV en espais d’interès natural, i aprofita tant espais ja antropitzats com les traces d’altres línies ja existents 

• La proposta s’haurà d’incloure en la modificació de la planificació energètica vigent, i podria entrar en servei l’any 2027

El conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort i Subiranas, s’ha reunit amb representants dels municipis de la comarca de la Selva (Santa Coloma de Farners, Brunyola, Riudarenes, Sils i Vilobí d’Onyar) i de la Plataforma No a la MAT per presentar-los l’alternativa que ha elaborat el Departament al projecte de ramal elèctric de 400 kV que havia d’unir la línia Vic-Bescanó a l’altura de Santa Coloma de Farners amb la subestació de Riudarenes. 

Segons anuncia el Departament,  la proposta del Govern garanteix un subministrament elèctric de qualitat a la zona i minimitza l’impacte sobre l’entorn, ja que redueix els quilòmetres de línies de 400 kV en espais d’interès natural i maximitza l’aprofitament d’espais antropitzats i la compactació amb altres línies ja existents.
L’alternativa presentada pel Govern, que ha estat negociada i consensuada amb tots els agents implicats, consisteix en 5 quilòmetres de línia de 400 kV que sorgirien del suport 139 o 140 de la línia Vic-Bescanó, una subestació 400/220 kV que s’ubicarà al costat de l’Ecoparc de la Selva, i una línia de 220 kV de 14 quilòmetres que discorrerà en la seva totalitat per corredors d’infraestructures com la carretera C-25 o la línia fèrria d’alta velocitat. A més, aquesta línia de 220 kV tindrà un tram de 2 quilòmetres soterrat, per atendre les servituds de l’aeroport, i un tram de 5 quilòmetres en què es compactarà amb altres línies ja existents. 


Aquesta proposta s’ha traslladat tant al Ministerio de Transición Ecológica y Reto Demográfico com a REDEIA perquè sigui inclosa en la modificació del Plan de Desarrollo de la Red de Transporte de Energía Eléctrica 2021-2026, actualment en tràmit, i podria entrar en servei l’any 2027. D’aquesta manera, es derogarà el projecte inclòs en la planificació vigent, que consisteix en una línia aèria de 400 kV de 17,5 quilòmetres que travessa Santa Coloma Farners i Riudarenes a través d’espais d’interès natural.

Estem davant d’una bona notícia. L’alternativa que es presenta dona resposta a les necessitats i demandes del territori i comporta derogar el ramal, i això ja és un èxit. A més, sembla que tindrà en compte els criteris històrics que hem demanat des del territori (no és MAT, va compactada, està soterrada en part) i, per tant, que no només s’ha escoltat el territori sinó que se li ha fet cas. Tot i això, continuarem atents a la seva execució. Per això donem les gràcies a tots els que han fet possible el que semblava impossible: dir adeu a la MAT.” Joan Canal i Imma Busquets portaveus de No a la MAT Selva. 

Desplaçat dalt de tot