L’assemblea NOMAT vetllarà perquè es compleixi l’alternativa

L’assemblea ha sigut, com sempre, un acte de transparència i de participació de la ciutadania compromesa amb la preservació del territori.

Amb la publicació al BOE de l’alternativa del Govern se certifica la mort del ramal de la MAT de la Selva.

La feina de la Plataforma no s’acaba, vetllarà perquè es compleixin els criteris establerts i també treballarà per un nou model energètic a la comarca.

Avui, 25 d’abril, ha tingut lloc a la biblioteca Joan Vinyoli de Santa Coloma de Farners l’assemblea de la Plataforma No a la MAT Selva. La convocatòria de la qual ha estat motivada per l’anunci recent del govern de la Generalitat referent a l’alternativa que permetria derogar el ramal de la MAT de la Selva.

El lloc escollit no és a l’atzar, la biblioteca ha estat escenari de múltiples assemblees i actes relacionats amb la lluita contra la MAT, com per exemple la consulta popular sobre aquesta infraestructura que es va fer el 26 de gener de 2014 amb 6.001 vots, quasi la totalitat en contra.

Exigència de transparència al Govern sobre els detalls de l’alternativa.

Amb l’objectiu de facilitar el màxim d’informació sobre el moment actual, a l’acte hi ha estat convidat el director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Marc Vilahur, que ha fet una exposició detallada de la proposta i ha resolt dubtes de les persones assistents. Vilahur ha exposat els motius que justifiquen la necessitat de fer una intervenció i ha donat detalls sobre els criteris que el territori demanava i que s’han tingut en compte, així com els condicionants que també han condicionat la proposta final. 

20 anys de lluita, amb criteris molt clars que fan que la feina de la Plataforma no s’acabi aquí.

L’assemblea ha començat amb un resum de les principals accions que la Plataforma ha portat a terme en els darrers 20 anys destacant, per exemple, la consulta del 2014, les mocions aprovades per la Diputació, el Parlament i el Congreso de los Diputados el 2016, i les negociacions amb el Govern que van provocar la realització de diversos estudis que van aconseguir paralitzar l’obra i començar a buscar alternatives.

També s’han destacat els criteris molts clars que des dels inicis de les mobilitzacions i, gràcies a la lluita de la MAT principal, la Plataforma va adoptar. Un discurs que va més enllà del No a la MAT.  Validats a cada assemblea, l’estratègia ha permès trobar l’escletxa on poder entrar a l’agenda política i mediàtica i tenir-hi incidència. Aquests criteris han estat presents en la majoria de les mocions i resolucions que s’han realitzat amb els ajuntaments, Consell Comarcal, Diputació, Parlament, Congrés: que s’aturés la tramitació i les obres, que es justifiqués la necessitat de la infraestructura i, en cas de ser necessària, que es busquessin les alternatives que no fossin MAT, menys agressives, soterrades, compactades amb línies existents i que fessin servir corredors d’infraestructures ja existents, per fraccionar menys el territori, que es comptés amb la participació del territori i amb la perspectiva que fossin compatibles amb el nou model energètic.

L’Assemblea ha aprovat l’estratègia a seguir d’ara endavant, que se centra a vetllar perquè l’alternativa es desenvolupi segons els criteris anunciats, tant els aspectes tècnics com en el procés administratiu, informatiu i participatiu, a continuar vetllant per la unitat de tots els actors del territori, i a treballar per un nou model energètic, començant per la creació d’una comunitat energètica local a Santa Coloma de Farners.

El ramal de la MAT ja s’ha derogat al BOE.

El projecte del ramal de la MAT ha anat apareixent a totes les planificacions estatals des de la seva aprovació: 2002-2011 (el 2006 es canvia el traçat de paral·lel a l’autopista per les Guilleries), 2008-2016, 2015-2020 i finalment a la vigent 2021-2026. Cal recordar que la Plataforma va presentar, en el termini d’al·legacions d’aquesta planificació l’any 2021, 1.700 al·legacions juntament amb la Diputació i els ajuntaments afectats. El 64% de totes les al·legacions presentades a la planificació eren referents al ramal de la MAT de la Selva.

Però el 16 d’abril es va aprovar per Consell de Ministres les modificacions del “Plan de Dessarrollo de la red de transporte de Energía Eléctrica Eléctrica 2021-2026”. Entre les modificacions de les actuacions del Pla hi figurava la del ramal de la MAT de 17,5 kms de Santa Coloma i Riudarenes. 

El BOE del 24 d’abril publica la resolució de 22 d’abril de la Secretaria d’Estat de l’acord del Consell de Ministres del 16 d’abril. A l’annex d’aquest acord hi figura el detall de les modificacions realitzades a la planificació i entre les quals ja no consta el ramal de 400 kV per Santa Coloma de Farners i Riudarenes i sí que hi consta la proposta de 220 kV del govern de la Generalitat. 

Desplaçat dalt de tot